Sininen ajatus

-En minä täälä mittää kuule! Hä? Soitellaa joo! Mää meen nyt tuppaa, ennen ku postit karkaa, huuteli mieheni isälleen pihalla. Oli maaliskuu ja kevättalven tuulet puhalsi kylmästi, mutta kuitenkin jotenkin lupaavasti kevättä ajatellen. Olin vasta tullut takkapuita tuvan takaa hakemasta ja lämmittelin kohmeisia sormiani lämpöisessä juoksevassa vedessä. Tuuli oli puhaltanut metelöiden. Nyt lämpimän veden valuessa sormieni läpi ja talon ihanan hiljaisuuden hyväillessä korviani tuudittauduin uneen.

 

***

 

-Mitä se Kirsti taas unelmoi? Meinaakko hakia kukkia tyynys alle? Kyllä minä tiiän! Se on tuo naapurin Erno, jota aina unissaski huutelet!

-No höpö höpö! Enkä mää mittää unelmoi! Kuhan nyt tykkään läträtä ku lämmin vesi on nii mukavan tuntusta! Ja mistä kukista sää oikee höpiset?

-Mistä kukista? Ha! Iha niin ku et tietäs! Kyllä minä näin viime juhannuksenaki! Lähit muka aikasemmi nukkumaan, mutta tuola niityllä keräsit horsmia ku me Liisan kans käveltiin kokolta kotia! Kyllä sää oot semmone haaveilija!

-Istus sinä haavelija nyt takasi siihe lauteelle, että saahan tämä tukka pestyä! Vai pesekkö ite?

-No älähän nyt suutu. Kiusallanihan minä vaan… Mutta sanosit nyt. Onko se se Erno sinun mielitiettys vai mistä sinä haaveilet ku iltasin paat maate?

-En minä Ernosta haaveile, jos se tieto nyt sua yhtään lohuttaa. Enkä minä haaveile muistakaa kylän pojista. Minä haaveilen semmosesta riskistä vaaliasta miehestä, joka ei konstaile vaan sannoo asiat niin ku ne on. Ja pittää sanasa vaikka kävis mite! Oikia mies o semmone joka hoitaa työsä hyvi ja ehtii illaksi kottii perhee luo. Semmosesta minä haaveilen…

-Vai hoitaa työsä ja ehtii illaks kottii? Voi sinua pikkusisko… Haaveile vaa…et taija sen likemmäs päästä! Ja nyt lähetään pukemaan! Kokon jäläkeen mennään sinne vanhalle kaivolle kurkistamaan, miltä se Kirsin vaalia hurmuri oikee näyttää!

 

***

 

-Ei ku sun pittää mennä takaperin ja silimät kiinni.

-No tämä nyt o iha typerää! Ei me olla ennää mittää pikkutyttöjä!

-No mitä sitte! Saa sitä kerra vuojessa vähä hullutella! Perruuta nyt vaa. Vielä. Vielä. Vielä. Vielä. Nyt seis! Käänny ympäri ja kumarru vähäse. Ja nyt saa avata silimät! No? Mitä sielä näkkyy? Kirsti? Kirsti?! Kuulekko?

 

***

 

-Kirsti!? Kuulekko? Onko kaikki hyvi?

-Kuulenhan minä. Ja hyvin on kaikki! Vaalia hurmuri..

-Ootkohan sää ihan kunnossa? Nukahit seisaaltaan? Ja pitäskö tuo hana panna jo kiinni?